woensdag 1 mei 2013

DIY. rimpelrokjes op elastiek van 2 tot 12 jaar.

DIY rimpelrokjes op elastiek

Dit is een ideaal beginnersprojectje. De gevorderden onder jullie zullen wel eens met jullie ogen draaien bij het zien van deze handleiding.
Maar een beginnend naaister, en hé dat zijn we allemaal ooit geweest, kan haar hoofd al eens breken over dingen die eigenlijk heel eenvoudig zijn. Niets dat meer helpt dan een duidelijke foto om de aha-erlebnis aan de levende lijve mee te maken.
Daarom deze handleiding waarmee een rimpelrokje op elastiek zo in mekaar zit.

NODIG
- stof (zie foto hieronder voor hoeveel stof je nodig hebt)
- elastiek
- garen passend bij je stof en bij je elastiek
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

Tot 4 jaar krijg je de stof uit een enkele stofbreedte van 110 cm (de breedte van de meeste Amerikaanse designer stoffen). Is je stof 150 cm breed (zoals bijvoorbeeld de stoffen van Petit Pan) dan kan je tot 6 à 8 jaar verder. De benodigde hoeveelheden stof hieronder zijn indicatief. Wil je meer rimpels, gebruik dan een breder stuk stof.
kcw (17 van 20)

TUTORIAL
- Meet de benodigde hoeveelheid elastiek na op je kind. Hou hierbij de elastiek rond de taille van je kind. Doe dit redelijk strak. De elastiek is namelijk het enige dat het rokje omhoog zal houden. Maar natuurlijk ook niet zo strak dat je kind buikpijn of ademnood krijgt.
- Knip de benodigde hoeveelheid elastiek en werk de geknipte randen af met de overlock of met een zigzagsteek. Op de foto hieronder zie je dat ook de onderste rand is geoverlockt. Dit komt omdat aan die kant een frullenrandje was dat we er hebben afgesneden. Om het rafelen van de elastiek aan die zijde tegen te gaan, heb ik de rand met een overlocksteek afgewerkt.
 - Leg de elastiek met de goede kanten op mekaar en naai ze vast met een zigzagsteek. Zet je stiksel aan begin en einde goed vast door achteruit te stikken.
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

- Strijk de naad open en zet beide delen vast met een zigzagsteek.
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

- Verdeel de elastiek in 4 gelijke delen.
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

-  Werk alle randen van je stof af met de overlock of een zigzagsteek.
- Indien je rokdeel uit twee delen bestaat (vanaf maat 116), naai je deze eerst aan mekaar. Strijk de naad open. Je hebt nu één lange lap stof.
- Stik nu twee evenwijdige lijnen met de grootste steeklengte. Eén op minder dan een centimeter van  rand, één op meer dan een centimeter van de rand. De lijn waar je straks de rok aan de elastiek zal bevestigen, moet net tussen deze twee lijnen zitten.
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

- Naai nu eerst de zijnaad dicht. Dit zie je niet op de foto. Je hebt dan een gesloten lap stof.
- Verdeel de rok nu in 4 gelijke delen zoals je deed met de elastiek.
- Verschuif dan de stof over de twee stiklijnen door de twee bovenste draden vast te houden. 
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

Er bestaat ook een kortere manier om te rimpelen/fronsen. Maar ik doe het altijd zo. Je stiklijn ligt net tussen de twee rimpeldraden en zo krijg je geen valse nepen, wat je wel kan hebben als je rimpelt op de 'valse' manier.

- Zorg dat de naad van de elastiek aan de achterkant zit. Bevestig dan de rok aan de elastiek op  de 4 markeerpunten. Je doet dit door de onderkant van de elastiek met de verkeerde kant op de goede kant van de bovenrand van de rok te leggen.
- Rimpel de stof tussen deze 4 punten zodat je rimpels gelijkmatig verdeeld zijn en speld vast. Je kan je onderste rimpeldraad als leidraad gebruiken. Als je recht hebt gestikt en je positioneert de onderkant van je elastiek tegen deze draad, dan zal je naad aan de binnenkant overal evenveel zijn.
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

- Zet de elastiek vast op het rokdeel met een zigzagsteek. Doe dit zo dicht mogelijk tegen de onderrand van de elastiek. Zoniet heb je kans dat de onderrand altijd omkrult.
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband
how to make an easy gathered skirt with elastic waistband

- Zoom je rok om en je bent klaar.

79 opmerkingen:

  1. Ik kon dit al, maar ik zie u wel graag bezig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Daar heb ik geen handleiding voor en modder ik maar wat aan ;).

      Verwijderen
  3. Supermooi gedaan! En met bijpassend nagellak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. rimpelen doe ik ook altijd op die manier, geeft inderdaad wel de mooiste afwerking.
    je rokjes zijn echt mooi, de dochters zouden zoiets ook zien zitten (vooral omdat het met een elastiek is ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rimpelen wordt hier ook zo gedaan. :-)
    Maar waar haal je die elastieken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ideaal! Maar ik vraag me ook af waar je zo gekleurde elastieken kan vinden?!

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Ondertussen gevonden dat ze die bij julija's shop, hexagoon,.. ook hebben :)

      Verwijderen
    4. Julija's shop idd. Mertens Mercerie in Melle. Hexagoon in Leuven.
      Of gewoon witte kopen en zelf kleuren: http://www.danamadeit.com/2008/07/tutorial-dyeing-elastic.html

      Verwijderen
  6. Ik speel wel vaak vals met het rimpelen, het scheelt weeral in tijd (iets waarvan ik altijd te kort heb). Maar de rimpeltjes liggen inderdaad veel mooier bij de "juiste" manier, dat is zo! Merci voor de uitleg, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De beste rimpelmethode inderdaad.

    Hier staat vrijdag nog eens een rimpelrokje op het programma om aan een beginnende naaister te leren. Ik toon het haar met jouw methode bij de hand zodat ze het later zeker alleen opnieuw kan.

    Dank u wel dus Isabelle :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor deze goede, duidelijke en mooi in fotoreportage vastgelegde handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wilde deze pinnen maar het lukt niet!! Doe ik iets fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ondertussen moeten lukken?

      Verwijderen
    2. Is gelukt, bedankt. Het zou zonde zijn dat zo'n kraakheldere handleiding niet kan gepind worden. Mercikes

      Verwijderen
  10. Die gaat meteen op Pinterest! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of toch niet. Blijkbaar kunnen de foto's niet gepind worden :(

      Verwijderen
    2. De foto's stonden nog niet zichtbaar in Flickr. Zou nu wel moeten lukken?

      Verwijderen
    3. Yup, gelukt! Uw dochters en hun toffe rokjes staan te blinken op Pinterest!

      Verwijderen
  11. Zo leuk, ik had het pas nog over je elastiekrokjes tegen een beginnende naaister. Nu is ze meteen gediend met een tutorial en al! Merci merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier wordt er zo gerimpeld :)
    Ik kan wel de eerste foto pinnen van die leuke meiden, dus hij staat op mijn pinterest! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Rimpelen had ik al gedaan, maar nog niet met een elastiek eraan. Dat ga ik dus eens proberen. Merci voor de uitleg! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoera! je bent een held.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb er al vaker gemaakt, dus voor mij niet helemaal nieuw...Snap alleen je laatste 2 fotos niet :) Hoe zit het elastiek nu uiteindelijk? Want zoals t nu op mij overkomt, zit het elastiek nu met de onderkant aan de gewone stof en is de zigzagsteek niet meer te verstoppen zegmaar..Of zie ik het nu helemaal verkeerd??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet de zigzagsteek idd. Maar als je garen neemt in een kleur passen bij je elastiek dan zie je dit helemaal niet.
      Je moet er echt al dicht op zitten kijken om dat steekje te zien.
      Doe jij het anders dan?

      Verwijderen
  16. Ik ben er erg blij mee, ga het morgen meteen proberen, was namelijk toevallig op zoek naar kleding voor beginners!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Grote Merci, mijn faalangst verdwijnt als sneeuw voor de zon, alleen al bij de gedachte dat ik naar deze tutorial kan kijken :) !

    Groetjes, Carla uit W.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. goeie uitleg en by the way, schoon gelakte nagels :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank u wel! Nu alleen nog de elastiek ergens vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. je geeft me zin om ook eens met van die elastiek te werken!!!
    thx voor de super uitleg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dankjwel, ik ga zeker ook zo'n elastiek zoeken, 't is supermooi en ziet er ook voor een beginner als ik doenbaar uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo heb ik ook de eerste rokjes voor mijn dochters gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Weeral merci!!! Ik leer elke dag bij...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zoals ik begrepen heb bij Mertens, is die frullekant aan de elastiek die ze daar verkopen, bedoeld om je stof tegen te naaien. Met de goede kanten op elkaar dan wel, en met een gewone rechte steek. Dan plooi je die frulrand samen met de stofnaad naar boven (aan de binnenkant dus) en dan zie je geen stiksel meer. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar de elastiek ligt klaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dit was ook een antwoord op de vraag van Melanie, dat staat nu plots hier...

      Verwijderen
    2. Ik had ook zoiets begrepen maar het gelijk simpeler om het zo te doen. Niet alle elastieken hebben zo'n frulrand.
      Laat me weten of het eenvoudig lukt zo?

      Verwijderen
  25. Wat een heerlijk project! In no time zette ik er twee in elkaar. Eenmaal maakte ik een lange lap uit 4 stukjes. Nu eens kijken of ik dat kan stretchen naar 8 verschillende stofjes..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukt! Een lapjesrok op elastiek. En ik maakte er maar gelijk een kleine werkbeschrijvingvan hoe die lapjes te maken als tussenstap voor jouw werkbeschrijving. http://kimminita.blogspot.nl/2013/05/rimpelrok-van-lapjes-op-elastiek-met.html

      Verwijderen
  26. Ik plooi de stof nooit, verdeel beide in 8 delen, speld die aan elkaar vast (goede kanten op elkaar) en stik dan gewoon met een rechte steek terwijl ik de elastiek uitrek tot de lengte van de stof (voor- en achter vasthouden). Of ik stik die laatste naad met de overlock dan heb je nog 1 naad minder af te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede strategie. Dat lukt helaas niet met alle elastieken. Bepaalde soorten zijn zo stevig dat je die echt niet zoveel kan uitrekken. Dan helpt alleen rimpelen.

      Verwijderen
  27. Dank u wel, zo vriendelijk van u om ons dit stap voor stap uit te leggen.
    Gekleurde elastieken zijn ook te vinden op www.eulalie.nl
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor de inspiratie! Ik maakte er gisteren een voor vriendinnetje Roos. Na wat hobbels, rolde er toch een leuk rokje vanonder de machien!
    http://vanjansen.blogspot.com/2013/06/rokje-voor-roos.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig rokje!!! Dank je voor het delen en ook de problemen die je tegenkomt. Deden we dat maar in alles in het leven, zou het veel openlijker zijn en zouden we van elkaar kunnen leren. Erg leuk dat je dit voor je dochter(tje) doet! Ik ben net begonnen met naaien, ook samen met een huisgenoot, super leuk. Ik heb shirts (4!) passend gemaakt, kon niet meer stoppen. Wil ook rokken gaan maken. Ik heb al biologische stoffen in huis. Mijn oma (moeders kant) was naaister en mijn opa (vaders) was kleermaker, dus van twee kanten Ik ben initiatiefneemster van de woongroep Contact & muziek. We hebben een mooie website www.contactmuziek.nl, liefs Leonoor

      Verwijderen
  29. Ik heb twee vragen:
    Haal je die onderste rimpeldraad er achteraf uit?
    die maten, is dat met naadwaarde?

    En bedankt voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal alle twee de rimpeldraden eruit. De onderste moet zeker (anders blijft deze zichtbaar). De bovenste, die trekt wat tegen als je het rokje aan de elastiek opentrekt om aan te doen. Dat zal je wel merken. Dus haal ik die er ook uit.
      En de opgegeven (richt)maten zijn idd met naadwaarde en zoom inclusief.

      Verwijderen
  30. En vanwaar is het stofje? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geweldige uitleg ! Zeker voor mij als beginnende naaister !
    Klein vraagje : je verwijst naar website van julja voor de gekleurde elastiek maar ik vind deze elastieken niet terug ? Waar kan je nog gekleurde elastieken kopen want heb al online gezocht maar niet gevonden! alvast bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heb je Julija al eens gemaild met je vraag? Ik heb geen idee waar ze die online verkopen. Eens kijken in je plaatselijke fourniturenwinkel?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hallo, ik heb me er gisteren aan gezet, maar ik denk dat mijn elastiek te smal is, hoe breed zijn deze van op de foto en waar kan ik online leuke gekleurde elastieken vinden? Ik woon in Luxemburg en buiten de Veritas zijn er hier geen leuke fournituren te vinden. Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elly, Ik heb geen idee waar je online leuke elastieken kunt kopen. Ik koop die steeds bij mijn plaatstelijke fourniturenwinkel of in stoffenwinkels (niet online). Je kan in de Veritas ook gewoon witte kopen in de breedte die je wil en die zelf kleuren: http://www.danamadeit.com/2008/07/tutorial-dyeing-elastic.html. IK deed dat reeds en dat lukt perfect. Veel succes!

      Verwijderen
  34. Amai super goed uitgelegd bedankt.
    Maar nu heb ik ook een vraagje, mijn kleindochter heeft een moeielijk figuurtje dikke poep en bol buikje dus het rokje kruipt altijd omhoog :-(
    Nu heb ik ergens gelezen helaas zonder uitleg :-( dat je voor z'n fig.beter een eivorm neemt die is langer vanvoor en vanachter heb je daar mss ook een tutorial af aub???
    Onze dank zou groot zijn
    Mvg Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik heb ook een rimpelrokje gemaakt met deze uitleg maarvwel met boordstof ipv elastiek, ik had zo een vb in haar kast hangen van filou en friends ook, maar een probleem die van filou rekt als je aan de boordstof trekt en de mijne niet, heb schrkk als ik hem haar aandoe dat de draad zal breken, wat heb ik verkeerd gedaan??

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heb je de rimpeldraad uit het rokje gehaald? Die kan tegenpruttelen als je de boordstof uitrekt. Heb je een zigzagsteek gebruikt bij het aanzetten van de boordstof?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heel handige uitleg.Ga het zo ook eens proberen.Op basis van welk patroon is dit gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Bedankt voor de goeie uitleg! Ikzelf ben al een redelijk gevorderd naaister, maar een deftig rokje naaide ik zelden, ik naai vooral kleedjes. Ik heb enkel de vraag hoe je nog rimpelt als je de zijnaad dichtnaait terwijl uiteinde van de rimpeldraden daar zitten? Hoe rimpel je dan als deze vastgestikt zitten in de zijnaad? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stukje zijnaad hoef je niet te rimpelen, kijk maar op de foto! Dus rimpelen "tot" de zijnaad.
      Groetje Mariel

      Verwijderen
  39. Dankjewel, goede tip! Groetjes, Mariel

    BeantwoordenVerwijderen
  40. hoe breed is de elastiek ongeveer?
    ik ga ook eens op zoek naar zo een elastiek, wel leuk, eens iets anders :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen standaard afmetingen voor de elastiek. Ik meet op het kind zelf hoe lang de elastiek moet zijn.

      Verwijderen
  41. waarom lock je de bovenkant van de elastiek af, die is toch al afgewerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er hing een frul aan de bovenkant. Ik vond dat niet mooi, heb dat afgeknipt en dan me de overlock afgewerkt tegen uitrafelen.

      Verwijderen
  42. aja , dan natuurlijk wel. Het blijft een superleuk rokje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. aja , dan natuurlijk wel. Het blijft een superleuk rokje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. mijn kleindochter haar tailleomtrek is 61 cm, hoelang moet dan elastiek zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Een vraagje:als je de stof rimpelt, is dat dan tot dezelfde cm als de elastiek (lendenomtrek ) of de heupomtrek?Ik vrees als beide dezelfde cm hebben dat men het rokje niet over de heupen krijgt!? Elastiek rekt maar gefronste stof toch niet zoveel?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Vraagje, Ik zou zo een rokje graag voor mezelf maken. Wat zouden de afmetingen dan zijn voor een maatje 38? Enig idee hoe dit te berekenen? Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat voor naald gebruik jij? Als ik het met de zigzag steek doe word het rimpelig en raar. Echt stom. En als ze ze dan aantrekken breekt het garen��ik ben dus zo beginner die er niks van bakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ooit heb ik eens een elastiek op een rokje gezet... Ik moet iets verkeerd gedaan hebben, want door het stikken, was de elastiek volledig uitgelobberd, iets wat nooit meer goed gekomen is. Is dat, omdat ik eraan getrokken heb, tijdens het stikken? Heb ik dat niet voor, als ik zoals jij, eerst het rokje rimpel tot de breedte van de elastiek? Ik durf er nu niet goed meer aan te beginnen... Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg, van een beginnende naaister! Ga ik eens mroberen zie :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Bedankt voor deze leuke tutorial!! Een klein vraagje... De randen van de elastiek overlock je, hoe hecht je dit af?

    Thx, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hoi heb mijn elastiek wat te breed gekocht heeft u er miss een oplossimg voor? als ik het in 2en zou knippen en werk de geknipte rand af, trekt dat dan niet bij de eerste beweging los?


    Mvg j.b

    BeantwoordenVerwijderen
  52. super leuke handleiding. Maar ik zou graag kleinere maatjes maken. Kan het ook vanaf maat 56? Zijn hier toevallig ook afmetingen van?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Een vraagje:als je de stof rimpelt, is dat dan tot dezelfde cm als de elastiek (lendenomtrek ) of de heupomtrek?Ik vrees als beide dezelfde cm hebben dat men het rokje niet over de heupen krijgt!? Elastiek rekt maar gefronste stof toch niet zoveel?

    BeantwoordenVerwijderen