zaterdag 27 oktober 2012

Stappenplan voor een A-lijn rokje met plooikes

A-lijn rokje met plooikes

Ik vertrok van het A-lijn patroon uit 'Allemaal Rokjes' van Mme Zsazsa dat ik ook hier en hier gebruikte. Dat boek heeft ondertussen iedereen toch in zijn kast liggen?

In tegenstelling tot het A-lijn rokje met boordstof moet je hier, bij zowel het voor- als achterpand, het patroon overnemen met het beleg eraan getekend. 
Teken dan aan boven- en zijnaad 1 cm naadwaarde en aan de zoom 2 cm. 
Knip het beleg van voor- en achterpand ook nog eens apart uit...opnieuw met 1 cm naadwaarde aan boven- en zijnaad.
A-lijn met plooikes 1mettekst

Normaal leg je middenvoor (MV) en middenachter (MA) tegen de stofvouw aan en knip je het patroon uit de stof. Dit mag je nog steeds doen voor het achterpand.
Voor het voorpand echter leg je de MV evenwijdig aan de stofvouw op 13,5 cm. Deze extra ruimte dient om je plooien te maken.
A-lijn met plooikes 2 met tekst
A-lijn met plooikes 3 met tekst

Duid nu volgende merkpunten aan op beide helften van je rokje:
(1) op 5 cm van MV
(2) op 1,5 cm van (1)
(3) op 4 cm van (2)
(4) op 1,5 cm van (3)
(5) op 4 cm van (4)
A-lijn met plooikes merktekens

Deze merktekens dienen om de plooien te maken. Het rokje heeft één centrale stolpplooi met aan weerszijden twee platte plooien.
A-lijn met plooikes merktekens plooirichting

We beginnen aan de plooien.
Leg de twee merktekens (1) op mekaar met de goede kant van de stof naar binnen. Middenvoor ligt dan net in de plooi. Speld vast en stik voor- en achterpand aan mekaar op de stiklijn en dit over een afstand van 5 cm. Hecht je stiksel aan begin en eind goed vast. Je kan naar believen langer of korter stikken. Dit zal het uitzicht van je rok wat bepalen...korter geeft meer wijdte, langer zal tot een smaller rokje leiden.
A-lijn met plooikes 4 met tekst

Vouw de plooi terug open zodat je stiklijn net op MV komt te liggen. Strijk open en speld vast.
A-lijn met plooikes 5 met tekst

Herhaal de vorige stappen voor de overige twee plooien.
Leg voor zowel rechter- als linkerkant van het voorpand merkteken (3) op merkteken (2) en stik vast over 5 cm. Strijk de stofflap aan de achterkant naar de zijnaad toe.
Doe dan hetzelfde met merkteken (5) op (4).
Dit is het beeld nadat alle plooien zijn gestikt.
A-lijn met plooikes 6 mettekst

A-lijn met plooikes 7 mettekst

Nu mag je de randen van rok- en belegpanden afwerken met de overlock of een zigzagsteek.
Leg dan voor- en achterpand van rok en beleg met de goede kant op mekaar en stik de zijnaden. Stik je bij het rokdeel de linkerzijnaad vast, dan stik je bij het beleg de rechterzijnaad vast. Of vice versa. Strijk de naden open.

A-lijn met plooikes 9 mettekst

Leg dan het volledige belegdeel op het rokdeel met de goede kant van de stof naar binnen. Stik vast.
A-lijn met plooikes 10

Strijk de naden en strijk vervolgens het beleg naar de binnenkant van de rok.
A-lijn met plooikes 11

Vanaf hier legt Mme ZsaZsa het in haar boek wel weer uit hoe je verder moet om de elastiek en rits er in te naaien, de zijnaad te sluiten en om te zomen.
Eerste Hulp bij Ritsobstakels vind je hier voor een gewone rits en hier of hier als je voor een blinde rits gaat.

Benieuwd naar jullie creaties! Een linkje hieronder naar jouw rokje is altijd fijn!

P.S. Indien je het boek 'Allemaal Rokjes' niet in je bezit hebt, dan kan je bij Griet te rade gaan om zelf een patroon voor een A-lijntje te tekenen.

36 opmerkingen:

  1. Heel leuk! Dankjewel, zo aan het begin van de vakantie, komt zeker van pas! En dan een vraagje, ik ben al erg lang op zoek naar zo'n handige maatlat die jij blijkbaar gebruikt. Weet je nog waar je die gehaald hebt? Alvast bedankt en fijne vakantie gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht die bij Mertens Mercerie in Melle. Als je niet van de buurt bent, dan kan je best eens informeren bij je plaatselijke fourniturenwinkel.
      Het is een handig ding, een echte aanrader.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de deskundige uitleg !

    Lieve groetjes,

    CreativEls

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super variatie!!! Wordt hier gepind ;-). Dank je wel voor de uitleg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de duidlijke uitleg, het stofje is ook heel mooi, ben het al tegengekomen bij bambiblauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook veel dankbaarheid van mijne kant hier! Wordt zeker nagemaakt binnenkort, merci.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super dat je dat met ons deelt. Een plooirokje staat hier nog op het programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig! En nu ook nog met uitleg, da's helemaal mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Doel vanaf nu: een kind zoeken dat in een plooirokje kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mercie!!! Komt bij op de ellenlange lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. bedankt!
    stofkes zijn onderweg nr mij, vr elke dochter eentje...
    benieuwd of mijn versie ook zo geslaagd zal zijn.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. weeral chique gedaan! Ik vrees dat mijn metekindje in spé (het enige meisje van de bende) binnenkort zal worden overstelpt met jurkjes en rokjes en topkes...dankuwelmercie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor de duidelijke uitleg, ga ik zeker eens maken! Mooi stofke trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi! Dank je wel voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heb ik het verkeerd of is enkel de voorkant geplooid en de achterkant recht??

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier ga ik mij vandaag eens op toeleggen seg! Zo een schoon rokske!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En hier een linkje naar mijn versie

    http://kaatje1010.blogspot.be/2012/11/een-rok.html

    Ik volgde je instructies volledig, ik legde enkel ook nog de plooien in het achterpand, omdat mijn dochter niet zo graag rechte rokjes draagt. Zo heeft de rok wat meer zwier.

    Enorm goed uitgelegd, was heel duidelijk om te volgen! Erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Aha, deze foto-tutorial is heel handig! Die ga ik in het achterhoofd houden en hier een linkje posten als ik nog eens de moed vind me er aan te zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woei, dit was het tweede rokje dat ik maakte. Helaas klopte de maatvoering uit het boek totaal niet bij mijn dochter waardoor ik veel heb moeten foefelen. Maar de foto-uitleg hier was voor mij als beginner echt perfect. Merci!
      http://mamamontagne.wordpress.com/2012/11/18/dearskirtlove-3/

      Verwijderen
  18. Huh, hoe staat mijn reactie hier nou weer. Tss. Beginner die ik ben. Haha. Sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben begonnen met het rokje, maar daar waar je foto's stoppen, kan ik niet meer volgen :-)... (ofwel moet ik maar eerst eens gaan slapen en dan verder doen :-)
    - is dit een rok met rits en elastiek? in je verwijzing naar Mdm Zsazsa lijkt dat erop, maar zij heeft toch geen rokken met elastiek en rits?
    - in de handleiding waar je naar verwijst wordt eerst de rits gestoken en dan pas het beleg gestikt - hier stel je voor om het beleg eraan te stikken en dan de rits te steken? leg je dan de rits gewoon op de stof en op het beleg? (dus dan is de rits niet zo mooi weggestoken in het beleg)

    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. - Er zit idd een rits in de zijkant van het rokje. Normaal hoort er nog een elastiek in, maar die heb ik er uitgelaten omdat het rokje perfect van breedte was.

      - dat is kwestie van 'gewoonte'...als je nog nooit een rits in een rokje hebt gestoken, dan stel ik voor dat je de uitleg van Mme Zsazsa volgt. Ik stik de rits enkel op het rokje, niet op het beleg.

      Verwijderen
    2. dankjewel voor je antwoord! Het is een cadeau, dus de pasvorm zal zich nog laten raden :-). Ik ga zonder doen, een rek kan nog altijd achteraf.

      Verwijderen
  20. Vraagje: heb je er ook een elastiek in gezet? Bijna af :-) maar ik ga eerlijk zijn... ik vond die van jou zo mooi dat de mijne er erg op gelijkt! Ik hoop dat je het niet erg vindt?! En het patroon van de charlie is ook in mijn bezit, spannend of hij een beetje in de buurt kan komen als die van Roos??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er geen elastiek in genaaid, omdat het perfect zat. Maar als dat niet het geval is, zal je er idd eentje moeten innaaien.

      En ik vind dat hoegenaamd niet erg hoor!

      Verwijderen
  21. Hier de link naar mijn rokje
    dezusjes.wordpress.com/2013/01/13/eindelijk-maal-2/

    Merci voor de super uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh , mooi !! Stofje is ook super !

    gr
    Jelle
    lokakid.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hey,

    Hieronder de link naar mijn rokje
    http://lokakid.blogspot.be/2013/04/groen-kever-rokje.html

    gr
    Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gemaakt! (na anderhalf jaar…)
    http://byevamaria.blogspot.be/2014/02/oink.html

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste Mina Dotter,

    Dank je voor deze mooie tutorial.

    Graag maakte ik een rokje met iets meer platte plooien (voor- en achterkant). Klopt het dat ik mijn patroon 22 cm van de stofvouw moet leggen wanneer ik twee extra platte plooitjes links en rechts wil?

    Is het überhaupt een zicht wanneer je dit op het achterpand herhaalt?

    Groetjes,
    Leni

    BeantwoordenVerwijderen