zondag 4 maart 2012

Stap-voor-stap naar een geslaagde Burda 7828

Burda 7828
Hieronder krijgt U een stap-voor-stap handleiding van hoe ik de BURDA 7828 in mekaar zet. Er zijn ongetwijfeld andere en betere manieren. Ik hoor dan ook graag in de reacties hoe jullie het (zouden) doen en welke stappen voor verbetering vatbaar zijn.


NODIG
-patroon
Het patroon kan je hier bestellen of downloaden. Ik verkies de downloadmethode: je kan betalen met Paypal en het patroon onmiddellijk downloaden, printen, kleven en knippen.
Het patroon en de handleiding die je downloadt, komt in verschillende talen, waaronder Nederlands. Je kan het patroon ongetwijfeld ook bestellen bij je stoffen- of fourniturenwinkel.

- ongeveer 2 m tricot
- bijpassend garen (voor overlock en naaimachine)
- naaimachine
- tweelingnaald
- overlock
- vlieseline vormband/naadband
Bepaalde naden van tricot kledingsstukken mogen niet rekken (omdat ze dan gaan lubberen). Dit wordt tegengegaan door het gebruik van naadband (syn. vormband): een vlieseline bandje van 1 cm breed met in het midden een rij kettingsteken. Die steken zorgen voor stabiliteit, wat dus inhoudt dat de delen waar je deze vlieseline opstrijkt niet meer zullen/kunnen rekken. Deze vlieseline wordt typisch gebruikt bij de hals, schouders, armsgaten en ronde en schuine naden. Naadband vind je in je plaatselijke fourniturenwinkel, in de Veritas,... Ik koop die van mij per meter bij Mertens Mercerie.
Burda 7828 naadband Mertens
Burda 7828 naadband Veritas


KNIPPEN
-Ik maak dit model in een aangepaste versie: zonder striklint en zonder loszittend bovenvoorpand. Ik knip daarvoor het kleinste bovenvoorpand twee keer (patroondeel 2: linkervoorpand), met het tweede in spiegelbeeld van het eerste. 
De bovenvoorpanden zitten dan vast in de naad boven/onderpand en niet in de zijnaad. Dit vormt geen enkel probleem.
-Alle patroondelen worden geknipt met 1 cm naadwaarde. Bij de onderkant voeg ik 6 cm zoom toe. Hoeveel jij toevoegt, hangt af van je lengte en van hoe lang je je jurk wil.
-Enkel de bovenvoorpanden worden niet op de stofvouw geknipt.
-Neem de volgende markeerpunten over: 'middenvoor' op beide bovenvoorpanden, 'midden' en 'voor' op mouw en 'voor' aan het armsgat  van de bovenvoorpanden.


WERKEN MET TRICOT: TIPS
-Tricot wordt het best verwerkt met een overlock. Hierbij worden de stofranden netjes afgewerkt en zijn de naden elastisch. 
-Heb je geen overlock, geen nood. Tricot rafelt niet, dus onafgewerkte randen zijn geen drama.
Let er echter wel op dat je, bij het gebruik van een gewone naaimachine, de naden steeds stikt met een stretchsteek (indien voorhanden op je machine) of een kleine zigzagsteek (steekbreedt 0,5).
Gebruik ook een speciale strectchnaald. Deze heeft een iets stompere punt, zodat de stof niet beschadigd raakt.
-Strijk je gestikte of geoverlockte naden altijd uit. Dit verstevigt het stiksel en komt de afwerkingsgraad van je kledij ten goede.


TWEELINGNAALD
-Een tricot rand zoom je best om met een tweelingnaald: het tweelingstiksel is immers elastisch en zo loop je niet het risico dat je stiksel kapot breekt bij te hard trekken. De bovenkant van het stiksel bestaat uit twee evenwijdige stiklijnen, terwijl aan de onderkant een zigzagsteek wordt gevormd.
-Soms ziet een tweelingstiksel er wat bobbelig uit na het naaien. Strijk je stiksel en dit verdwijnt als sneeuw voor de zon.
-In de handleiding van je naaimachine vind je terug hoe je met een tweelingnaald moet werken.


MEER TRICOTTIPS
Meer info over het werken met tricot vind je in de tricotbijbel of de XY-files van Mamasha.
Made by Rae postte onlangs een serie blogpost over werken met tricot.
Alle andere interessante links mag je hieronder gerust meegeven.


FLICKR POOL
In deze Flickrpool vind je inspiratie voor jouw Burda 7828. Vergeet ook niet jouw exemplaar erin te posten.


Voila, we kunnen van start gaan.

STAP 1. Versteviging van schoudernaden, hals- en borstranden
Je strijkt de naadband aan de verkeerde kant van de stof. Doe dit bij de schouderranden zo dat de stiklijn midden in de naadband komt te liggen.
2 Burda 7828  naadband positie

Bij de hals en borst mag je de vlieseline tot net tegen de rand strijken. Dit komt dan precies overeen met een naadwaarde van 1 cm.
3 Burda 7828 BAP naadband
Burda 7828 BVP naadband


STAP 2. Bovenvoorpanden aan bovenachterpand bevestigen
STAP 3. Hals- en borstranden afboorden
Speld de bovenvoorpanden ter hoogte van de schouders aan het achterpand en naai ze vast. Strijk de naden uit.
Boord daarna de stofranden van hals en borst af met de overlock. Afboorden doe je met 3 draden en 1 naald. Je moet hier dus efkes je overlock herinstellen. 
Begin onderaan het linkervoorpand en eindig onderaan het rechtervoorpand. Heb je geen overlock, sla deze stap dan over. Tricot rafelt immers niet.
4 Burda 7828 BAP aan BVP
4 Burda 7828 BVP borstrand afboorden


STAP 4. Tweelingnaald
Strijk  de randen van hals en borst 1 cm om en speld vast.
5 Burda 7828 BVP borstrand nek omstrijken
5 Burda 7828 BVP borstrand omstrijken en spelden

Zet de hals- en borstranden vast met de tweelingnaald. Gebruik hiervoor steeklengte 3. Kies de positie van je tweelingnaald zo dat het zigzagstiksel aan de achterkant net op de stofrand ligt en het omgestreken randje dus netjes vast komt te zitten. Strijk je stiksel. Heb je geen overlock, zorg dan dat je stofrand onder het zigzagstiksel terechtkomt.
6 Burda 7828 BP randen tweelingstiksel zoomout
6 Burda 7828 BP randen tweelingstiksel
6 Burda 7828 BAP nekrand tweelingnaald
6 Burda 7828 BP randen

Nu je met de tweelingnaald bezig bent, is het de moment om ook de onderrand van de mouwen af te werken. De mouwen werden op de stofvouw geknipt. Strijk de vouw en zet de twee lagen vast met de tweelingnaald. Gebruik ook hier steeklengte 3. Strijk je stiksel.
Let er op dat het evenwijdige stiksel bij beide mouwen aan de bovenkant komt te liggen (je hebt beide mouwen immers in spiegelbeeld geknipt!).
Leg de mouwen nadien weer even aan de kant. 
10 Burda 7828 mouw tweelingstiksel


STAP 5. Bovenpand aan onderpand bevestigen
Leg beide bovenvoorpanden, met de goede kant naar boven, op mekaar zodat de markeerpunten 'middenvoor' op mekaar komen te liggen en speld beide panden over de gehele rand aan mekaar vast. Je kan hierbij kiezen of het rechtse of linkse bovenvoorpand langsonder ligt.
7 Burda 7828 BVP op mekaar a
7 Burda 7828 BVP op mekaar
7 Burda 7828 BVP op mekaar gespeld

Markeer middenvoor op je ondervoorpand en speld bovenvoorpand en ondervoorpand op mekaar. Speld hierbij eerst beide middenvoors en de zijranden op mekaar. Speld dan ook de rest van de stof vast. Let er hier vooral goed bij op dat de schuine einden van beide bovenpanden goed vast zitten. Naai beide delen aan mekaar vast en strijk je naad.
8 Burda 7828 BVP aand RVP
8 Burda 7828 BVP aand RVP (2)
8 Burda 7828 BVP ROP naad

Doe dan het zelfde met de achterpanden. Speld eerst middenachter en de zijranden van bovenachterpand en onderachterpand op mekaar en dan ook de ganse rand. Naai beide panden aan mekaar vast. Strijk de naad.
In principe is het mogelijk het achterpand uit 1 stuk te knippen. Plak beide patroondelen aan mekaar en markeer op je  achterpand de plaats waar beide panden aan mekaar komen.


STAP 6. Zijnaden sluiten
Speld de zijnranden op mekaar. Zorg ervoor dat de dwarsnaden van voor- en achterpand netjes op mekaar komen te liggen. Naai beide panden aan mekaar vast en strijk de naad.
9 Burda 7828 zijranden


STAP 7. Mouwen
Tijd om de mouwen terug ter hand te nemen.
Leg de mouw met de goede kant (de kant met het evenwijdige tweelingstiksel) naar beneden op het bovenvoorpand. Speld het midden van de mouw op de schoudernaad en de markeertekens 'voor' van mouw en bovenvoorpand op mekaar.
11 Burda 7828 mouw aan BP
11 Burda 7828 mouw aan BP 2

Naai de mouw vast aan het bovenvoorpand. Met de overlock naai je de volledige cirkel rond. Zo wordt de okselrand nu ook netjes afgewerkt. Heb je geen overlock, naai dan gewoon de mouw vast aan het bovenvoorpand.
11 Burda 7828 mouw aan BP 3

Vouw de mouw om met de goede kant naar buiten. Strijk de naad.
Strijk de okselrand 1 cm om en speld vast.
11 Burda 7828 okselrand

Zet de okselrand vast met de tweelingnaald. Start aan het einde van de mouw/bovenpand naad en eindig aan het begin. Je hoeft dus niet volledig rond te stikken. Het is de bedoeling dat de okselrand netjes vast komt te zitten.
12 Burda 7828 BP okselrand  tweelingstiksel

Breng de draadjes naar de achterkant en knoop ze daar vast.
12 Burda 7828 BP okselrand  tweelingstiksel wegsteken

Herhaal voor de tweede mouw.


STAP 8. Zoom
Bepaal hoe lang je jurk moet zijn, strijk de zoom om en zet vast met de tweelingnaald.


Klaar.
Fragile kleedjes voor groot en klein

144 opmerkingen:

  1. Fantastisch deze handleiding ! Ik probeer hem zeker ook ooit eens uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn lievelingskleedje! Ik heb er al 2 hangen van vorige zomer, elk op een andere manier gemaakt. Maar deze van jouw vind ik nog de beste. En heel mooi dat rood!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de duidelijke tutorial. Ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. juist een vraagje: ik heb nog nooit iets van burda gemaakt dus heb geen benul van de maten. Ik vraag mij af of ze ruim of juist niet ruim vallen om te weten welke maat ik precies zou maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goede vraag. Ik pas het nog aan in de tekst.
      Ik heb normaal maat 38-40 en ik maak deze jurk in maat 36 en ik vind het zo perfect zitten. Ik zou dus zeker een maat kleiner maken dan je normale confectiemaat.

      Verwijderen
  5. Polkadotjes, ik zie u graag! Al meer dan een jaar ligt dat patroontje klaar om te gebruiken, nu ga ik het eindelijk durven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou die ook graag eens maken. Op de lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeie uitleg. Zo zou ik het ook in elkaar zetten. Dat naafband heb ik echter (uit luiheid) nog nooit geprobeerd, maar ik zal het nu toch eens doen. Die jurk staat je ( en je dochter) echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit wordt zometeen afgedrukt en zeer zorgvuldig bewaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. SUPER! Hier ben ik echt heel blij mee. Ik heb dit patroon namelijk al ongeveer een jaartje of twee in huis, maar nog nooit aan durven beginnen. Maar nu ga ik ervoor hoor en laat je weten of het gelukt is over een weekje of wat. Eerst maar eens naar de markt deze week voor een mooi lapje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel duidelijk! Ik ga het de volgende keer ook eens proberen met twee keer hetzelfde bovenstuk. Ik begrijp alleen niet waarom je voor dat afboorden persƩ je overlock wil herinstellen op 3 draden en 1 naald? Dat gaat toch even goed met 4?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat mij dat zo is aangeleerd An: afboorden is met 3 draden en 1 naald, lappen stof aan mekaar bevestigen moet met 2 naalden en 4 draden.

      4 draden gebruiken is niet nodig bij het afboorden en leidt dus nodeloos tot extra draadverbruik + meer slijtage van de naald.

      Verwijderen
    2. En op zich is dat niet veel werk: die tweede naald en 4de draad kan je verwijderen en terug bijvoegen zonder dat je alles moet herdraden.

      Verwijderen
    3. Mijn linkse draad is altijd gutermann, enkel de 3 vaste draden zijn overlockgaren. Ik haal ook steeds de linkse naald weg...

      Verwijderen
    4. Zo doe ik het ook. Per kleur slechts 3 bobijnen overlockgaren en de linkse draad een normaal garenklosje in het kleur van de stof.

      Verwijderen
  11. Prachtig patroon en lief modelletje... En dat stofje... om te kwijlen!!!! Is dit nou een befaamd Fragile-stofje?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. vergeten vermelden bij de benodigdheden: een kleine dochter om in een even mooi jurkje te steken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie ik die verwijzing nu over het hoofd, of heb je een tip voor een klein patroontje voor bij zo'n klein meisje? Want het burda-patroon is toch alleen in volwassen maten te vinden?

      Verwijderen
  13. Hallelujah! Kei sjiek! Ik kom dit na Van Katoen nog eens in detail bestuderen. Prachtige jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aha, die ligt hier ook geknipt en wel te wachten om in elkaar gestikt te worden. Handig, met nog een extra handleiding erbij, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige jurk en knappe mama en dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig!! Ik overweeg al een tijdje om dit patroon aan te schaffen, maar ik was bang dat ik het zelf allemaal niet uitgedokterd zou krijgen. Ziehier dus mijn redder in nood! Ik zal het zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hij is prachtig! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooooh bedankt voor je moeite en tijd! Nu wil ik me hier ook wel eens aan wagen. Ik heb nog enkele leuke stofjes liggen die zich hiertoe lenen. Maar eerst 'moet' ik nog een kroon maken en vind ik ook nog tijd voor een vlaggenlijn. Als het ervan komt dan post ik het zeker op mijn blog. Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super!! Merci! Vooral de tip van die naadband... Nog nooit van gehoord (shame on me) en precies al vaak gemist:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit is mijn favoriete modelletje. Heb het al 6 keer gemaakt. Blijkbaar doe ik het op dezelfde wijze. Voor de versie met korte mouwen kom ik toe met 1,2m tricot...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Ik heb dat nog nooit nagemeten. In de handleiding staat tussen 1,70m en 1,85m bij 140cm stofbreedt (afhankelijk van de maat).
      Ik heb uit de rest van deze 2 meter nog Roos haar jurkje kunnen maken, dus dat zou wel kunnen kloppen wat je zegt.

      Verwijderen
    2. Ik ben nogal gierig op mijn stof, dus ja: echt ;-) ik heb hier nog een stofje liggen, exact 1,2m. Dus binnen enkele dagen kan ik het nog eens uittesten en me of komen verontschuldigen, of komen bevestigen...

      Verwijderen
    3. Zeker doen! Je stof is 140 cm breed?

      Verwijderen
    4. HUm, een maandje vertraging, maar het patroon werd geknipt, in maat 38. Helaas bleek van mijn 1.2m stof slechts 95cm over te blijven (na was, of fout geknipt?). MAAAAARRR... het ging er uit!!! Ik heb wel stof die geen boven of onderkant heeft. Dus 1 wikkelpand werd omgekeerd gelegd. Binnenkort bewijs op mijn blog...

      Verwijderen
  21. Dankjewel! Nu ik weer aan het werk ben, is dromen van naaien het dichst dat ik al bij mijn naaimachine ben geraakt. Hoe jij dat klaarspeelt tussen de Van Katoen-gekte is me een raadsel. Maar merci dus, voor als ik weer in mijn ritme kom en tijd heb om te naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ga eerst mijn bandjes wegwerken aan mijn lijf en dan nog eens zo'n jurkje maken :-)
    Zalig, zo properkes dat jij werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik had net dezelfde vraag als an :-) snapte ook niet waarom 3 draden ipv 4. ben gewoon lui, zeker wat die bedrading van die overlock betreft...
    heel mooi! en vooral ontzettend bedankt dat je die moeite wilde doen om dit zo goed uit te leggen. vanwaar haal jij toch al die tijd en energie? waw! ik ben echt een grote fan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Voor het extra draadverbruik en de naaldsleet ga ik dat nu toch niet doen :-) Liever doornaaien, dan zitten prutsen aan mijn machine. Bij ons in de naailes doen ze afboorden idd. ook met maar drie draden.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super bedankt voor de stap-voor-stap-uitleg! Ik heb het patroon hier liggen, maar nog nooit gemaakt! Met deze fantastische uitleg zal ik er mij binnenkort eens aan zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bedankt voor de uitleg.
    Heb het patroon al in huis dus ga binnekort ook aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je bent mijn naaiheldin! ;-) Patroontje ligt hier nu ook bijna een jaartje, maar durfde er niet aan beginnen. Hopelijk lukt het me met jouw zeer duidelijke uitleg! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi model - al gepind :-) - en het valt ook wat 'chiquer' dan de doorsnee tricotkleedjes, vind ik.
    Tot nu toe heb ik mijn tricotnaaisels al altijd zonder naadband gemaakt. Is er dan Ć©cht zo'n groot verschil als je het met doet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg de tip van Mertens Mercerie. Het zorgt ervoor dat de rand stevig blijft zitten en niet gaat uitrekken tijdens het naaien. Volgens mij is het wel zinvol dit te doen.
      Mijn eerste tricottshirtje dat ik naaide, deed ik zonder...gans de nekrand gaapt ontzettend. Nog nooit gedragen dus.

      Verwijderen
  29. Wauw! Precies wat ik nodig had, want ik voel de nood tot het maken van een allereerste tricotkleedje zo langzamerhand groeien. Morgen hopelijk een mooi stofje scoren op de stoffenverkoop van Fragile! Misschien maak ik toch best eerst eens een proefkleedje, maar met deze handleiding zie ik het helemaal zitten (zo zonder overlock...)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je hebt me overtuigd! Tegen deze zomer schitter ik ook in een burda 7828... Moet lukken nu (ook zonder overlock)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig! Vind je 't erg dat ik 't zelfde model maak in de blauwe versie?;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maneen gij, waarom zou ik dat in godsnaam erg vinden? Kom, begin er maar aan :).

      Verwijderen
  32. ik had eigenlijk graag Ć©Ć©n zijde doorlopend gedaan, rok met linkerbovenpand(omwille van een doorlopende print) en dan enkel het rechter bovenpand eraan stikken.

    Zou dat ook lukken ? ik moet zowiezo een naad stikken dan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees ervoor dat dat niet zal lukken. Toch niet in mijn hoofd. Je zit sowieso met een naad aan de voorkant dus die moet je over de ganse breedte doen doorlopen. Je achterpand kan je wel in een stuk knippen.
      Als je met een doorlopende print wil werken dan moet je gewoon je panden zo knippen dat de print doorloopt. Je hebt wel meer stofverbruik dan.

      Verwijderen
    2. ik heb dit model ook al in 1 stuk gemaakt, dus geen apart rokdeel. Dat is toch wat hier bedoeld wordt, denk ik? Ik gebruikte daar wel het andere overslagdeel voor. Dus het achterliggende bovenstuk, aan het rokdeel geplakt. En dat kleedje zit evengoed als gegoten... Alleen maakte ik de halsopening te hoog toe... Volgende keer knip ik er geen naad meer aan? Hier een slechte foto (door de dochter, dus in kikkerperspectief gemaakt): http://www.flickr.com/photos/59182287@N07/6958330849/

      Verwijderen
    3. hallo ili, ik denk dat het wel kan, het linkerdeel doorlopend.
      het rechtervoorpand kan je er dan ofwel aanstikken-maar dan zit je met een naad, ofwel met een lintje aan het uiteinde en eentje in je taille om toe te knopen, wel een beetje lastig bij het aankleden...

      Verwijderen
  33. Zooo, de eerste is klaar!!! Op naar nr.2....3....4 enz ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow, wat een geweldige tutuorial, ik moet toch echt beter leren naaien, want zulke mooie jurkjes zou ik ook heel erg willen kunnen maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. wow wat heb je daar een werk aan gehad! Mooie tutorial (en mooie jurk :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het patroontje lag hier al een jaar in de kast wegens tricotvrees, maar na het aanschaffen van een boventransportvoetje en tweelingnaald durfde ik toch aan de slag. En toen vond ik deze tuto waarvoor ik je naar de hemel prijs. Mijn eerste jurkje is af en wordt al gedragen, waardoor de zus jaloers werd, dus het tweede is in de maak en het stof voor een derde en een vierde is besteld. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karien, het doet me plezier dit te lezen. Bedankt voor je berichtje. En veel plezier met de jurken!

      Verwijderen
  37. Super, deze uitleg! Ik heb mijn proefjurk af en er een blogberichtje over geschreven. Natuurlijk met een linkje naar jouw blog en werkbeschrijving. Bedankt!!!
    Groetjes,
    Janina
    www.elkedagzaterdag.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Zo, m'n eerste exemplaar is goed gelukt dankzij je perfecte uitleg, het zit als gegoten! Super bedankt!!! Alleen valt het stofje me een beetje tegen nu het in een jurk vormgegeven is (waar o waar zijn de tricotstoffen te vinden die leuk en mooi zijn voor "grote meisjes", ik zoek me suf ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje Lotte (en Ja-Ni-nA...maar ik kwam bij jou reeds eens piepen op je blog). Ik vind het steeds heel leuk om te horen dat jullie effectief iets hebben aan deze handleiding!

      Verwijderen
  39. Ben ik de enige die problemen heeft met het downloaden van het patroon. Ik ging net naar de burda-site, bestelde zo'n patroon (registreerde me gelijktidig) en betaalde netjes met mijn mastercard. Alleen zie/vind ik dat patroon nergens verschijnen. Misschien gaat er wat tijd over en ben ik ongeduldig... Iemand ervaring/advies?

    Groetjes, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg vrijwel direct een mailtje met het patroon als pdf-attachment. Heb je je spam-box al gecotnroleerd?

      Verwijderen
    2. ja. Ik snap het niet zo goed. Op het einde van de maand is kijken, of er effectief een patroon van mijn rekening is gegaan.. :)
      Hartelijk dank om te antwoorden.
      Groetjes liesbeth

      Verwijderen
    3. Is het al opgelost Liesbeth?
      Het is al lang geleden dat ik het patroon kocht, maar ik meen mij toch ook onmiddellijke ontvangst te herinneren.

      Verwijderen
  40. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heb je die naadband echt nodig? of kan je dat ook met gewone vlieseline?
    (Want lap hƩ, ik kom net van de veritas!)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. De eerste gemaakt, hartelijk dank voor je uitleg!!!

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Gelukt dankzij je geweldige uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Net de tip gevolgd en 'm via paypal op de duitse site besteld. Oeps, nu moet ik wel 36 pagina's printen!? Het scheelt wel de helft met de franse of nederlandse websites van burda. Bedankt! Nu nog een tricotje in mijn kast vinden - heb een flinke stapel (meest gekregen) oude kleding liggen die wacht op een nieuwe bestemming.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Misschien een stomme vraag maar zou je dit ook niet in katoen kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je er een rits in zet...
      Ik deed dat ooit eens in de zijnaad, maar dan moet je het kleedje wel nog over je hoofd aantrekken. Anders moet je het achterpand doorknippen, 1cm naadwaarde aanknippen en een blinde rits ertussen zetten.

      Verwijderen
  46. Ik heb deze jurk ook al gemaakt, alleen nou viel me op bij dat de jurk nogal trekt bij de borst. Is het dan verstandiger om het grootste voorpand 2 keer te doen of toch maar gewoon zoals het hoort?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heeft dat geen invloed op dat 'trekken'. Heb je een elastische steek gebruikt?

      Verwijderen
  47. Ik gebruik nooit naadband, altijd gewone vlieseline. Raar dat de beschrijving zoveel stof voorschrijft; ik heb dit patroon uit een oude Burda (exact hetzelfde) en daar schrijft men slechts 120 cm stof voor. Ik heb gelijk zin gekregen om het kleedje nog eens te maken, zonder striklint dan wel wat vond ik ietsje lastig omdat het snel doorscheurt op de plaats waar het uit de borstnaad komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Bedankt voor de tutorial! Dankzij jou gedetailleerde uitleg kon ik zonet mijn versie van de Burda 7828 maken. Bedankt om je mooie creaties met anderen te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hey Hey, ik heb dit kleedje al verschillende keren gemaakt dankzij jouw tuto, maar ik ben nooit helemaal tevreden van de zoomnaad. Ik vind dat die niet mooi strak is maar eerder gegolfd...zeker aan de zijnaadjes. IK vraag me af hoe ik dat kan oplossen. Dus als er tips zijn, laat maar komen! thx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dag buuf! Ik ken dat! ;) groetjes, Noor

      Verwijderen
    2. Strijken helpt meestal om tweelingstiksel netjes plat te krijgen.

      Verwijderen
    3. Ik heb er een strookje naadband tussen gedaan en ik had een heel strakke zoom!

      Verwijderen
    4. Merci voor je tip. Ik ben net bezig met nog een versie en ga dat zeker eens proberen.

      Verwijderen
  50. Ik heb zojuist mijn eerste Burda 7828 jurkje gemaakt aan de hand van je beschrijving en hij zit super! Lief is ook helemaal enthousiast. Dit was nog maar het proefstofje... hihi. Dank voor je uitleg! De tweede zit morgen in de planning (een recycle van een jurkje dat het net niet had ;-) ). groetjes, mio

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Mag ik vragen welk patroon je hebt gebruikt voor het jurkje van dat enorm schattige meisje ?

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlies, het meisjesjurkje is gemaakt op basis van een tshirt. Het staat op mijn todo-lijst om dat eens uit te leggen, maar het komt er maar niet van :(.
      Ik doe mijn best het tegen de zomer online te zetten.

      Verwijderen
    2. Ik zie er naar uit! Nu hopen dat je ergens tijd vind, ik ben die ook al geruime tijd aan het zoeken ;-)

      Verwijderen
  52. Bedankt voor de goede en grondige uitleg! We hadden een toffe namiddag met een leuk resultaat... Merci!
    http://karenvandelaer.blogspot.be/2013/02/burda-jurk-7828.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo hartverwarmend. En een schitterend resultaat. Merci.

      Verwijderen
  53. Hoi Mina, ik heb hem gemaakt en dankzij je handleiding was het een fluitje van een cent! Op naar de 2e!Ik zou hem graag ook maken voor mijn dochter ( maat 122) hoe kom ik aan het juiste patroon voor die maat? Teken je dat zelf?
    groetjes, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Noor,
      Ik heb dat patroon idd zelf getekend op basis van een tshirt. Het staat op de planning om eens uit te leggen hoe ik dat deed, maar het komt er maar niet van. Ik doe mijn best het zo snel mogelijk online te zwieren.
      Bedankt voor je berichtje. Benieuwd naar je resultaat!

      Verwijderen
  54. Dat is zeker ok. Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Heel duidelijke uitleg, ik vergat zelfs naar de Burda uitleg te kijken bij mijn eerste jurkje! Je kan het bewonderen op mijn blog, ben er heel tevreden over http://hetlandvanklijntje.blogspot.be/
    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Mijn eerste burda 7828 (en tevens eerste kleedje dat ik maak) is een feit, joehoew !

    BeantwoordenVerwijderen
  57. hoi hoi..zit hier met 28 vellen die wel mooi bij elkaar passen..maar hoe precies gaat dat? Weet iemand dat? moet ik alle!! papiertjes aan alle 4 de kanten omvouwen zodat de kleine driehoekjes precies tegen elkaar aan komen? Of plak ik de A4 tjes gewoon tegen elkaar? Ach help! De hele woonkamer vloer ligt vol
    Een hulpeloze Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees dit er eens op na: http://www.burdastyle.com/statics/how-to-print-and-assemble-a-pattern-pdf

      of dit: http://sewmamasew.com/blog2/2011/04/how-to-print-assemble-pdf-patterns-epatterns-ebooks/

      Verwijderen
    2. Hier nog een recente blogpost omtrent het assembleren van pdfpatronen: http://www.livingwithpunks.com/2013/04/tips-tricks-to-piecing-pdf-patterns.html

      Verwijderen
  58. geweldige blog.
    heb het patroontje net gedownload.
    dus ik kan van start gaan.
    Vraagje enig idee hoe het zit met de panden, je moet er versteviging opstrijken, maar het is de bedoeling om het ook derna eens te maken voor borstvoeding te geven, hoe moet het dan?
    geen versteviging of panden wat groter?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan geen versteviging gebruiken, want met die versteviging zal het idd niet zo makkelijk opzij te schuiven zijn.

      Verwijderen
  59. Prachtige handleiding hoor! Mijn jurkje is in de maak en het gaat er echt leuk uitzien. Ik ben begonnen, het loopt vlotjes, maar nu zit ik vast. Ik moet de bovenpanden aan de onderpanden naaien en ik zie dat jij dat met je overlock hebt gedaan. Maar je mag toch niet met naaldjes onder de overlock? Of is dat een fabeltje? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag idd niet met naaldjes onder de overlock, je haalt ze er dus stelselmatig uit voor je speldje het mes nadert.

      Verwijderen
  60. De manier waarop y ou dingen uitleggen is vrij indrukwekkend als het verwijdert veel vragen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik heb volgens jouw beschrijving de stof geknipt maar heb nu een vraag.
    Je beschrijft dat je het kleinste voorpand van dubbele stof knipt maar op de foto's zie ik niet terug hoe je dit dubbele voorpand nu verwerkt.
    Doe je dit dubbele voorpand gewoon op mekaar (goede kant van de stof nar buiten) of doe je dit anders?

    Groeten,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  62. kun je ergens het patroontje vinden voor een meisje van 2 jaar? supermooi kleedje en ook het kleur prachtig, staat jullie beiden prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf maken op basis van een bestaand tshirtpatroon. Hier staat beschreven hoe je dat moet doen: http://polkadotjes.blogspot.be/2013/04/van-een-t-shirt-naar-een-mini-burda-7828.html

      Verwijderen
  63. Hoi Hoi,

    ik heb een probleem met de naadband. Als ik deze opstrijk, komt deze direct terug los... :-(
    Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Met en zonder ovenpapier, strijkijzer iets warmer.... beetje ten einde raad. Heeft iemand een idee of tip?

    groeten,
    Valesca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even raad vragen aan de winkel waar je het kocht? Ik heb geen idee wat er zou kunnen schelen.

      Verwijderen
  64. Hey, ik heb ook 2 jurkjes gemaakt met gesloten borststuk. Keitof. Patroontje gekocht in de Veritas. Merci van de handleiding. Zeker en vast duidelijk.
    Blijft leuk modelletje, hƩ.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Heel hartelijk bedankt voor je mooie uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. bedankt voor de leuke uitleg.ik was op zoek hoe je het aangepast model moest maken dus zonder die strik en bij deze ben ik hier op je blog geraakt. ik ga nu beginnen met mijn pdf patroon in elkaar te steken. Misschien kom ik nog eens kijken naar je uitleg hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Heel leuk! Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar zo'n modelletje voor meisjes (maat 134->146). Heb je enig idee waar ik dit kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf maken op basis van een bestaand tshirtpatroon. Hier staat beschreven hoe je dat moet doen: http://polkadotjes.blogspot.be/2013/04/van-een-t-shirt-naar-een-mini-burda-7828.html

      Verwijderen
  68. Juffrouw Julia5 april 2014 om 22:36

    Dank je voor de duidelijke tutorial! Ik heb nog enkele vraagjes: Hoe moet ik te werk gaan indien ik aan de linkernaad, ter hoogte van de taille, wil rimpelen (zoals in de King Louie-jurkjes)? En kan ik aan de hals ook met paspel (en beleg) werken? Zo ja, kan ik dan niet-rekbare paspel gebruiken? Alvast bedankt voor je antwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ivm met dat rimpelen kan ik je niet helpen. Gewoon even proberen met een proeflapje? Paspel en beleg moet zeker kunnen. Ik werkte al met paspel bij de kinderversie van deze jurk. IK zou echter wel elastische paspel gebruiken. Die kan je kopen of zelf maken.

      Verwijderen
  69. Hallo!
    Ik heb ook een vraagje: kan ik gemakkelijk de mouwen van het shirt (in het burda-patroon) aan de jurk hangen? Ik ben nogal van de lange mouwen :-)
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan geen probleem zijn. Volgens is dat daarvoor gemaakt?

      Verwijderen
    2. ik dacht dat ook, maar op het patroon staat het alleen met korte mouwen. Vandaar mijn twijfel :-) Maar we doen lekker onze zin :-)

      Verwijderen
  70. OOh super...had het patroon gekocht (deze week) en als beginner begrijp ik niet veel van de uitleg die erop staat en ik dacht pfff dit krijg ik nooit of te nooit klaar gespeeld...maar dan vind ik jouw foto-tutorial....en nu denk ik he...misschien lukt het mij toch. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Geweldig super-mooi en duidelijke uitleg!
    Ik heb een vraagje: ik naai nog niet zo heel lang en heb nog geen overlock, kan het ook enkel met tweelingnaald?
    groetjes
    Stefanie Torreele

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het kleed zeker naaien met een gewone naaimachine. Gebruik dan een zigzagsteek ipv een rechte steek. De tweelingnaald is enkel voor de afwerking (omzomen), maar in prinicpe zou je dan ook een zigzag kunnen gebruiken.

      Verwijderen
  72. Nu heb ik hier in de veritas naadband gekocht, maar dat is niet met zo'n stikseltje in het midden, merk ik nu. Dat zal wel geen kwaad kunnen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Het stiksel heeft als functie om de stof niet meer rekbaar te maken, zodat de halslijn niet lubbert.
      Probeer het eens. Als je stof niet meer rekt, dan zal het wel ok zijn.

      Verwijderen
  73. Ben net begonnen met het patroon te printen. Nu zie ik staan op de verschillende delen, hier verlengen of inkorten. Wat bedoelen ze daar mee. Bv de mouw heeft zo twee lijnen, korte mouw, half lange en lange, als men korte mouw wilt moet men dat naast die lijn +1cm naadwaarde doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon is gemaakt voor een gemiddelde lengte van (ik denk) 169cm. Als je kleiner of groter bent, dan moet je het patroon verlangen of verkorten door het op die lijnen door te knippen en in mekaar of uit mekaar te schuiven. Googel anders even op 'patronen aanpassen' of zo. De korte mouw wordt geknipt aan een stofvouw, daar hoef je dus geen zoom bij te tekenen.

      Verwijderen
  74. Ok ik ben 165 cm dus het patroon zal ongeveer wel kloppen. Is voor na de paasvakantie maar zou het patroon al knippen en plakken. En eens kijken hoe het juist moet. Alvast bedankt e

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Geweldige uitleg, mijn tricot-angst is net overwonnen dus ik ga me hier toch ook eens aan wagen. Dankjewel.
    Heb je nog tips waar mooie tricot te vinden is? Ik vind het 'volwassen' aanbod precies vaak maar mager..

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Oh en nog een vraagje; is een stiksel van de overlock stevig genoeg? Er was wat discussie op de tricot-workshop of je deze best nog verstevigt met de gewone naaimachine voor dameskledij (overgaan met tweelingnaald). Bij kinderkledij werd niet unaniem niet als nodig beschouwd (wegens te snel uitgroeien enz,), over dameskledij was wat discussie. Dit wordt meestal veel langer gedragen dan kinderkledij..

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Ziet er prachtig uit!! Welk patroon heb je gebruikt voor je dochter?

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Ik vind hem zo gaaf, maar nu probeer ik al 3 uur lang het patroon te kopen via bovenstaande link, maar ik krijg steeds een blanco pagina....
    En ik wil hem zo graag maken ;(

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Heel erg bedankt voor deze duidelijke handleiding. Ik heb eerst voor mijn dochter een 7828-jurk gemaakt en toen ontdekte ik pas jouw tutorial. Heb daarna volgens jouw instructies een aangepaste versie voor mezelf gemaakt en dat is prima gelukt, ook al ben ik een beginneling. Heb al veel complimentjes gekregen voor mijn jurk en ik voel me er supergoed in.

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Ik vind het ook een superpatroon en helemaal met deze handleiding is hij echt gemakkelijk om in elkaar te zetten. Ik kom echter steeds ƩƩn probleem tegen. de naad tussen het boven en onderpand "lubbert", en dan vooral in het midden. Misschien komt het doordat ik momenteel een wat groter decolletƩ heb omdat ik borstvoeding geef? En ik ben wat langer ( 1.80) dat helpt misschien ook niet mee. Alle tips zijn welkom, want ik kom er zelf niet uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Ik heb het ook gemaakt, maar nou krult de onderkant op
    Wat heb ik fout gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Het is een prachtige jurk, mooie uitleg... maar helaas raak ik ook niet aan het patroon via de site! Kan iemand mij helpen aub?

    BeantwoordenVerwijderen
  83. hoi! bedankt voor de super uitleg en de link naar patroon
    ben even in de war met de patroondelen, u knipt deel 2 in total 2x uit (gespiegeld); wil het dan zeggen dat je deel 1 en 3 van patroon niet nodig hebt?
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Blijf de jurk super-mooi vinden. Schitterende uitleg. Dank je wel! Klaar dus om eraan te beginnen. Probeerde het patroon aan te kopen via burda-site waarop je terecht komt via bovenstaande link. Ik betaalde 3,99 euro maar kreeg niets doorgestuurd. Iemand hetzelfde probleem? Wat zou er mis kunnen lopen? Kan ik het patroon nog ergens anders verkrijgen? Alvast dikke dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Hallo,
    is er iemand die de jurk voert? Bvb bovenstuk dubbelen in tricot en rokdeel met stretch-voering?
    Of wordt de naad onder de borst dan misschien te dik voor een mooi resultaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Hack en neem het geld rechtstreeks vanaf elke Geldautomaat Vault met het gebruik van ATM Geprogrammeerd kaart die in de automatische modus werkt. email johnsonhacker123@outlook.com) of bel 2348077520669 voor hoe zij en haar kosten te krijgen, en hoe ook hack creditcards en stuur het geld om je zelf ..



    *** LET OP: niet ooit maken de fout op de "ALL" OPTION. OMDAT HET ZAL alle BEDRAG VAN DE geselecteerde kluis. Om de kaart e-mail (johnsonhacker123@outlook.com) krijgen of bel 2348077620669 ...

    Stuur deze enkele gegevens naar het e ..
    naam:
    leeftijd:
    beroep:
    Geslacht:
    land:
    Staat:
    Telefoonnummer:

    wachten snel uw antwoord ...

    BeantwoordenVerwijderen
  87. ik wil deze jurk zo graag maken, maar vind het patroon nergens. Kan er mij iemand helpen? wil er gerust voor betalen.

    mvg kimberly

    kimberly.martens@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Ik kan het patroon helaas niet meer downloaden, maar het is een super leuk jurkje! Kan iemand de patronen plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Goedendag, heeft u een lening nodig om uw bedrijf of uitbreidingsvoorstel te starten? een lening om uw rekeningen te betalen? Wij bieden hier alle soorten leningen aan met 2% rente. contact e-mail: lapofunding960@gmail.com WHATSAPP +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Goedendag, heeft u een lening nodig om uw bedrijf of uitbreidingsvoorstel te starten? een lening om uw rekeningen te betalen? Wij bieden hier alle soorten leningen aan met 2% rente. contact e-mail: lapofunding960@gmail.com WHATSAPP +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen
  91. Ben je het zoeken naar leningen en hypotheken beu, of word je voortdurend afgewezen door banken en andere financiƫle instellingen of een microfinancieringsregeling. Hiermee willen wij u informeren met 100% garantie dat wij leningen van elk bedrag aanbieden tegen een rentepercentage van 2% per maand. Wij verstrekken LENINGEN voor bedrijfsontwikkeling. concurrentievoordeel/bedrijfsuitbreiding. Zorg ervoor dat we gecertificeerd, betrouwbaar, betrouwbaar, efficiƫnt, snel en dynamisch zijn. en deelnemende financier voor onroerend goed en elke vorm van zakelijke financiering, wij verstrekken langlopende leningen van maximaal twee tot vijftig jaar en alle rentetarieven en berekenen en maken jaarlijkse betaling mogelijk E-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com.

    Wij bieden de volgende soorten leningen aan en nog veel meer;

    * Persoonlijke leningen (lening zonder onderpand)
    * Zakelijke leningen (onbeveiligde lening)
    * Consolidatielening
    * Combinatielening
    * Verbouwing

    Om contact op te nemen voor het zoeken naar een lening, antwoordt u met uw e-mail-ID, zodat ik u meer kan sturen ter goedkeuring
    Bedankt, neem contact met ons op via e-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com
    bel of WhatsApp: +393512114999

    BeantwoordenVerwijderen