woensdag 9 maart 2011

Gordijnen, een overtrek en een kale kamer

Het kamertje van Janne nadert het eindstation. De grote werken zijn voltooid. Rest ons nu nog de aankleding.
We vertrokken, zoals U zich misschien nog herinnert, van een roos-paarse kamer met oude, versleten grenen plankenvloer.
We schilderden, behingen en vloerden met dit als resultaat:
Janne's kamertje
Janne's kamertje
Janne's kamertje

Het behang koos Janne zelf bij de gezusters Priem. Ze had daar zelfs geen sturing bij nodig: gezwind koos ze op haar eentje het schoonste behangetje uit de hoop.
Met het behang trokken we naar de verfboer alwaar we, zoals altijd, heel gedienstig (en geduldig) van kleuradvies werden voorzien. Janne koos uiteindelijk voor de kleuren 'soft mustard' en 'rich caramel' uit de Artitude collectie van Levis. Ze is bijzonder wild van de 'rich caramel' en noemt dat haar verstoppertjeskleur: als ze tegen die muur gaat staan dan vind je haar niet meer, want die muur heeft hetzelfde kleur als haar haar. Slim kind.
Janne's kamer

De poefjes in de kamer zijn van Grote Opa, de opa van mijn lief. Hij heeft er als kleine kadee nog op gezeten. Het was ooit de bedoeling de poefjes te overtrekken, maar ik vind dat ze eigenlijk zo wel passen in het kamertje.
Janne's kamertje
Janne's kamertje
Janne's kamertje

In het kistje aan de muur zit haar geboortekaartje.
Janne's kamertje

En boven haar bed hangt een reekop.
Janne's kamertje

Nu komen we aan de maaksels.
Eén overtrek is er één te weinig voor een bed. Dus maakte ik er nog een bij.
Ik deed mee met haar groepsbestelling bij Minimenschundco. Niet zo zeer voor de tricot, want de meeste meisjestricot was niet meer leverbaar, maar wel voor deze prachtige katoenen 'Eulen grün' van Znok design. Ik zag er meteen een dekbed in voor Janne, zonder paspel deze keer wat mij al gauw een 15€ bespaarde. De restjes stof stikte ik aan mekaar en daar kreeg ik uiteindelijk nog twee poppendekentjes uit.
Janne's kamertje
Janne's kamertje
Janne's kamertje

En dan de gordijnen. De gordijnen die mij bloed, zweet en tranen hebben gekost. Maar ook de gordijnen die zo perfect passen binnen het kamertje.
Ik vond de stof bij 'In Den Beer'...het laatste van de rol. Een rol uit de jaren stillekes. 3 meter prachtige warmoranje stof. Maar ook ruim 2 meter te kort, zo bleek bij mijn thuiskomst. Ik kon wel huilen. Al mijn plannen vielen in duigen. Een oproep op Facebook leerde mij al vlug dat zij en zij als kind ook dergelijke gordijnen hadden en zij stond de volgende dag op mijn stoep met twee kant-en-klare gordijnen in krak dezelfde stof. Gordijnen uit de kindertijd van haar lief. Maar spijtig genoeg ook te kort...zo'n 10 cm te kort. Balen!
Ik besloot het lot te tarten en ging terug naar 'In Den Beer' in de hoop dat het laatste van de rol toch niet het allerlaatste bleek te zijn. En hoezee...ergens van diep onder den toog diepte Kaatje nog een allerlaatste stukje op...van 3 meter. Een van de schoonste momenten uit mijn naaicarrière!
Janne's kamertje

Het maken van de gordijnen is niet iets waar ik met plezier op terugkijk. Het omzomen heeft me meer tijd gekost dan me lief is en nog is het niet perfect (lees: overal even ver boven de vensterbank).
De meisjes  doen niets liever dan, met de gordijnen dicht, gezellig in het kamertje te zitten. Het licht dat door de stof schijnt is zo gezellig en warm.
Janne's kamertje

Zijn de lampen U al opgevallen? De zoektocht was hels. Ik wou iets vintage, betaalbaar edoch speels. Deze, deze en deze passeerden de revue maar werden afgekeurd omwille van  te weinig licht, gekleurd licht of te duur. Ik was hopeloos tot ik hier ter plekke op deze E27 Pendant Lamp van Muuto viel: hip, scandinavisch en betaalbaar design.
De draden moeten nog ingekort worden, maar daar wachten we nog mee tot Janne's nieuwe bed er is.
Janne's kamertje
Janne's kamertje
Janne's kamertje

De titel zei het al: het kamertje is nog wat kaal. We zijn dus op zoek naar nog wat aankleding. Misschien kan U helpen?
We zoeken nog een wandlamp om boven haar bed tegen te muur te bevestigen, een tof tapijt, een kapstok of kapstokjes voor tegen de 'caramel'-muur, leuke kadertjes/poster...
Het werk is dus nog niet klaar. De plinten hangen ook nog niet overal, boven het bed komt er een boekenplank en de schrijnwerker staat nog gepland om een ingemaakte kast te maken.
Maar he, we komen van ver.

52 opmerkingen:

  1. Zelfs een poppenbedje met dezelfde lakentjes! Zo tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, hier kom ik zelfs met al mijn superlatieven te kort. Helemaal mijn idee van een geweldig mooie kinderkamer! En dat kind van u heeft smaak zeg. Ik heb eens ergens nen toffe kapstok gezien, via een vriendin, die ik morgen zie, ik zal er eens achter horen. Belezen dochter hebt ge ook precies, of zit ze alleen voor de foto's achter de boeken :-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een kamer uit de boekjes! Geweldig dat je echt hebt gezocht naar elk passend item, en niet zomaar met een kar door pakweg de Ikea bent gereden.
    Ik ben fan! Van oranje en groen sowieso al (ik heb nu nog meer zin om mijn 'eulen grün' te verwerken) maar van deze kamer helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super tof! helemaal te gek!
    En smaak dat uw dochter heeft!
    Zoiets krijg ik hier niet voor elkaar hoor! Lief en kinderen werken niet mee :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. petje af, alles past zo mooi bij elkaar!!! gewoonweg perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Het ziet er echt geweldig uit! Nu maar hopen dat daar binnen een paar jaar geen posters van de joepie tegengeprikt worden :p

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar dit is echt zo geweldig!
    Het is alvast een pracht van een kamertje geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een prachtige kamer. Hip en een tikkeltje retro. Zo mooi.
    En hij kleurt inderdaad heel goed bij de schitterende haarkleur van Janne : ) Zij heeft daar duidelijk oog voor.
    Als ik dit resultaat zo zie, dan heb ik al weer zin om zelf ook weer eens een (kinder)kamer onder handen te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waaaaw ecxht prachtig zo een kamer wil ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent een krak! Ze is zo prachtig geworden en past zo helemaal bij Janne.
    Geweldig mooi! En de poefjes passen inderdaad. In eerste instantie deden ze me terugdenken aan langvervlogen tijden en mottige interieurs, maar in deze kamer... Amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een zalig kamertje, daar zullen ettelijke gezellige uurtjes in doorgebracht worden. Je dochter heeft smaak, van de mama?
    Doet me eraan denken dat ik de kamer van mijn dochter dringend onder handen moet nemen. Alleen, zij is in haar roze prinsessenperiode...zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel schoon, het klopt allemaal! Een warm kamertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, zo'n superleuk gezellig kamertje zou ik ook wel willen. En leuk dat ze zelf zo'n goede smaak heeft :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldige kamer! Uw dochter heeft goede smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. WAW! Echt waw! Die kleurencombinatie, die details.
    En wat een prachtig boek is ze ook alweer aan het lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ma jong, prachtig! En het past inderdaad bij haar haartjes, mooi meisje!!! Ik heb misschien nog een tapijtje die in haar kamertje zou passen, maar 't zou wel eens moeten genieuwkuist worden. Kzal eens een foto doorsturen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie kamer!
    Ze mag fier zijn op de werken van haar mama. De dekbedovertrek heeft een leuk stofje en is fleurig! En het kleine poppenbedje naast het grote bed is superschattig! Leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amai, dat is gelijk wel de schoonste kinderkamer ooit!
    Ze gaat dat echt 20 jaar graag zien, denk ik!
    Heel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo mooi...en zo mooi afgewerkt...ik maar sukkelen met dat behang (ik ben geen fan van behangen wel van schilderen)

    Je mag terecht trots zijn op het resultaat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow! Seriously! Wow!
    Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oooo! Aaah! Zo ongelooflijk mooi! Dat behang! Die gordijntjes! De uiltjes op het bed! Waarlijk prachtig!
    En die caramelkleur op de muur heb ik ook =) heerlijk warme kleur is dat! Jullie Janne heeft ongetwijfeld zeer goede smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heeel mooi! Wij gaan ooit ook eens verhuizen (hoop ik) en dan kom ik zeker terug kijken voor de kamers van mijn kinders.

    k

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat behangpapier is fantastisch mooi! Je dochtertje heeft een goeie smaak! :-) Super karwei hebben jullie daar geklaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel erg mooi! Een dochter met een goede smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waw! Zo mooi! Het 'kastje' met het geboortekaartje vind ik subliem. Ik denk dat ik dat ga pikken. Mag ik? Please?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat behang is prachtig, goed gedaan dochter!!!
    Het dekbedje/poppenbedje staan ook enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel mooi! Ik ben ook geweldige fan van het behang. En uiteraard ook van de gordijnen. Het licht dat daardoor valt is prachtig hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. jeeeezuuusss! een kamer uit de boekjes! (meer kan ik er niet over zeggen)was mijn manlief ook maar te vinden voor zulk behang

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Das een meisje met goede smaak :)
    Ontzettend mooi kamertje! ben benieuwd naar de afwerking...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind het resultaat alleszins heel geslaagd.

    Heel vintage achtig heel leuk!!

    Groetjes
    Eline DM*

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ooh, super! En ge zit meteen voor een heleboel jaar goed, want deze kamer kan perfect voor tieners! (ik zou hem ook wel willen :) Wel knap dat zo'n klein meisje al zo'n mooie keuze kan maken wat kleuren enzo betreft! Te denken dat de meeste meisjes op die leeftijd kiezen voor knalroze... Ge hebt geluk met uw dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Super mooi behang!!
    Heerlijk eens geen roze kamer te zien! Een mooi kastje zou de boel ook wel wat vullen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Awel mevrouw Polkadot, ge hebt echt goei smaak. En de dochter ook want ik vind het echt straf dat je ze niet moest bijsturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow, een echte droomkamer. Je hebt echt een heel goeie smaak . Precies mijn idee van een toffe gezellige kinderkamer.

    gROETJES eLLEN

    BeantwoordenVerwijderen
  35. ZEER Geslaagd! Zo een leuke kleurencombinaties en leuke details. Ik vind de uiltjes op de lakens zeer leuk. oe oe oe oe

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Super schoon. Als ik zo'n mooie kamer had gehad, was thuis nooit vertrokken (20 jaar geleden), ahja!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. héél mooi! al es gezien in de shop van Droog design? zitten betaalbare dingen tussen (en ook hele dure natuurlijk), kvind het perfect hierbij passen :)
    Mss cliché maar je kan een soort vorm (dier,object,..) uit je resterend behang snijden (als je nog over hebt) en dat op de beige muur plakken? of wat ik ook altijd de max vond was allemaal speelgoeddiertjes of poppen de kop afhalen en dan in 1 kleur verven en in de muur vijzen = kapstokjes a la minute. alé ja ik vond dat zelf vree geestig..

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Voor de tweede keer: een luide wauwkreet en een dikke zucht. Hoe goed zijde gij wel niet zeg. Prachtig werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Fantastisch kamertje!!! Echt supermooi behang en alles zo mooi assorti! Ik moet hier ook nog een meisjeskamer inrichten en ga dit zeker nog vaak bekijken!
    Heb je die lampen besteld bij misterdesign.nl? Wij willen daar ook lampen bestellen maar mijn man ziet het niet zo zitten zo via het net!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een schitterende metamorfose! Uit de keuzes van je dochter is duidelijk te zien dat ze stijl heeft! Mooi, mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Héél mooi! De kleurencombinaties, het behang, het licht dat door de gordijnen schijnt...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Knap werk! Vooral dat poppenbedje is o-zo-cute erbij!! :)

    Ik zou aan de muur met haar geboortekaartje is hangen, een grote canvasdoek? en heb je nog stof, verf en behangpapier over? Kan je dochter zelf mss iets mee maken in de stijl van de kamer? os met fotos ertussendoor verwerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. LOL, voor de reden van het kiezen van de de kleur verf!

    Zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat een mooie kamer!

    Ik ben ook weg van het dekbedovertrek. Hou erg van Scandinavische printjes. Denk erover om zelf ook wat stof te bestellen.

    Heb een beginnersvraag: wat is het verschil tussen jersey en interlock?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wauw, knap seg. Een kamer uit de boekskes.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Miljaar, zo perfect schoon!
    Als wij verhuizen kom jij dan advies geven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. prachtige kamer! Een tip voor leuke kapstokjes ? Ik ben niet 100% zeker dat ze het nog doen, maar wie weet ... :-) www.welovebika.com !

    BeantwoordenVerwijderen