vrijdag 28 januari 2011

Tutorial voor een kussensloop

Kussensloop

Zoals hier beloofd, zal ik U eens uitleggen hoe U een kussensloop in mekaar kan steken zonder rits en met paspel. Ik beweer hier niet het warm water uit te vinden. Dit is een samenraapsel van tips die ik her en der op het vooral Amerikaanse web vond.
Hier gaan we.

NODIG:
- 1 voorpand van 60 x 40 cm
- 2 achterpanden van 40 x 40 cm
- een dikke 2,20 meter paspel
- bijhorend garen
- een binnenkussen van 60 x 40 cm (vb. IKEA)
Tutorial kussensloop


WERKWIJZE:
Voorbereiden van de achterpanden
- Strijk 1 cm van een van de zijkanten om.
Tutorial Kussensloop - voorbereiding achterflappen

- Strijk vervolgens nog eens 2 cm om.
Tutorial Kussensloop - voorbereiding achterflappen

- Stik door op 2 cm. Herhaal voor het tweede achterpand.
Tutorial Kussensloop - voorbereiding achterflappen


Assemblage van de kussensloop
- Speld de paspel vast op de goede kant van het voorpand van de kussensloop. Zorg dat U hierbij een naadwaarde van 1 cm hanteert. Begin ergens in het midden van een kant.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Stik de paspel vast met je blinderitsvoetje. Laat hierbij de eerste 10 cm vrij. Het is de bedoeling dat U net op het stiksel van de paspel stikt. Dit geeft het netste eindresultaat. U kan hiervoor het middelste tandje van het blinderitsvoetje als leidraad gebruiken.
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage

- Als U bijna aan de eerste hoek bent, stop dan met stikken. Doe de voet omhoog en teken, haaks op de paspelband, een streep op 1 cm van de kant.
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage

- Teken dan een schuine streep van de hoek van het voorpand naar het kruispunt van de eerste streep met het paspelstiksel. Knip de paspel vervolgens op die lijn door tot net voor het stiksel.
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage

- Zet de voet terug naar omlaag en stik verder tot dit punt. Stik achteruit om het stiksel vast te zetten.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Draai nu de paspel zodat je hem netjes tegen de tweede kant van het voorpand kan aanleggen, opnieuw met een 1 cm naadwaarde in het gedacht. Zo creeërt U een mooi hoekje. Stik de paspel nu verder vast, beginnend van aan het snijpunt. Vergeet de steek niet te verstevigen.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Herhaal dit voor alle hoeken tot U terug bij het begin komt.
Tutorial kussensloop 10

- Snij de paspel af zodat U een tiental centimeter overlapping hebt.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Maak het stiksel los van één van de stukjes paspel.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Leg beide stukjes naast mekaar en trek een streep in het midden van de overlapping. Knip op die lijn het touwtje van het opengetornde stukje paspel door en het volledige stuk van het andere paspeleinde. Beide stukken moeten nu netjes op mekaar aansluiten.
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage

- Plooi de naad van het opengetornde paspelstukje om. Vouw dit rond het andere stukje paspel en stik verder vast. U krijgt zo een mooie afwerking.
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage

- Leg nu één van de achterpanden op het voorpand, goede kanten tegen mekaar, met de afgewerkte rand naar het midden gericht. Speld vast langs het voorpand. Straks wordt duidelijk waarom.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Stik nu het achterpand aan het voorpand. Doe dit, in het ideale geval, exact op het vorige stiksel (waarmee de paspel aan het voorpand werd vastgezet). U kan hier opnieuw het middelste tandje van het blinderitsvoetje als leidraad gebruiken. 
U krijgt dit hier niet te zien. Ik stikte een millimeter naast het vorige stiksel. Waarom leg ik U op het einde van deze handleiding uit.
Tutorial kussensloop - assemblage
Tutorial kussensloop - assemblage

- Herhaal voorgaande stappen voor het tweede achterpand.
Tutorial kussensloop 20

- Keren die handel, hoekjes uitduwen, naden uitstrijken en binnenkussen erin.
Tutorial kussensloop - assemblage

- Waarom ik niet op het bestaande stiksel stikte?
Als U de paspel aan het voorpand hebt gestikt, controleer dan of u het stiksel van de paspel NIET ziet aan de afgewerkte kant. Het succes hiervan hangt af van paspel tot paspel. Hier ziet U duidelijk het stiksel van de paspel zitten en dat vind ik niet netjes. 
Dit werd gecorrigeerd door bij het vastzetten van het achterpand een millimeter naast het eerste stiksel te stikken...een millimeter verder weg van de rand wel te verstaan.
Tutorial kussensloop - assemblage

Hier ziet U duidelijk het effect van die extra millimeter.
Tutorial kussensloop 23

- U kan ook andere afmetingen van kussens hanteren. Neem hierbij volgende tips in acht:
 * Neem geen extra naadwaarde: uw voorpand is even groot als uw kussen.
 * De breedte van de achterpanden = de helft van de breedte van het voorpand + 10 cm.
 * U heeft evenveel paspel nodig als de lengte van alle zijden opgeteld + 15 cm
 * Dit gaat nog vlugger zonder paspel: gewoon panden aan mekaar stikken.


Kussensloop
Kussensloop
Kussensloop
Kussensloop
Kussensloop
Kussensloop

71 opmerkingen:

  1. Oh geweldig!En zo mooie stofjes
    Dank je voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een praktische uitleg, zeker het stukje over de paspel in de hoek van t kussen, merci! En ook weer een schoon stofke :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh super!!! Wat een timing! Komt echt van pas, nu onze zetel en onze muren en binnenkort onze vloer een ander kleurtje heeft moeten onze kussentjes ook eens voorzien worden van een nieuw hoesje! Jouw handleiding is perfect! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben stikjaloers op dat stofje!! Ik wil ook zo een mooie kussens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's, die laatste :-) En wat een zalige handleiding, die komt zeker nog van pas! Leve mama P.! En ik zag het stofje in Londen, maar kocht het net niet, 'k heb weeral dikken spijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gij zijt toch een proper meiske hé, alles zo schoon afgewerkt! Zo zien we 't graag en ik zal mijn best doen om er een voorbeeld aan te nemen. Praaaaaachtige foto van Janne trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super!!! Bedankt!!!
    Dat gaat hier zeker nog van pas komen!!
    En inderdaad, héél erg mooi dat stofje, en het past perfect bij Janne!!
    Prachtig kind!!!
    Ik denk dat ik een '!'-dag heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo netjes allemaal jong, proficiat!
    En wat een mooie ogen en haren heeft die dochter van je, binnen een paar jaren zijn de jongens niet meer weg te slaan bij haar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo deed ik het ook al eens, maar je hebt het super uitgelegd. Heel handig ook, die laatste tip. En weer zo'n mooi stofje! Hoe zit het trouwens met het dekbed voor Janne?

    En ook, er ligt iets nieuws op je nachtkastje!
    Een aanrader?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk kussen!
    Ik ga het zeker een keer proberen met van dat paspelband!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een geweldig goede uitleg!
    En zo een prachtig stofje zeg;

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super! Perfect werken dankzij mama P.
    En daar is Janne ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh zo duidelijk uitgelegd. Merci Zeg!

    En wat een geweldige foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met zo nen uitleg wordt het tijd dat mijn kussens een nieuw overtrekske krijgen! Nu nog een schoon stofke vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super, die tips over de paspel! Bedankt he!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ooo... wat een handige uitleg !! echt super, ik sla hem meteen op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weeral zo een handige uitleg. dat ga ik zeker gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo cool jong! Duidelijke uitleg en mooie foto's. Ben helemaal weg van dat stofje. Handige tips voor de paspel in die hoekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Poeh, dat doe je netjes zeg! Ik vrees dat ik daar nog wat oefening voor nodig heb! veel *nofliks* Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pssst, verrassing op mijn blogpost (van vandaag, onderaan het bericht ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  21. via maandagdaandag heb ik 'polkadotjes' gevonden :) wat maak je mooie rokjes. na het zien van jou in rokje met laarzen en blote benen wil ik nog meer dat het voorjaar komt

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super die tutorial! Ik zie het nu wel zitten om aan mijn kussenslopen voor in ons nieuwe huis te beginnen! :)
    Zalig stofje -> waar heb je dat gekocht?

    Liefs,
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow, dank voor deze tutorial! Paspelband, ja.. dat vergt wat uitleg. Leuke stofjes ook!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super goed uitgelegd! Wordt hier over enkele maanden ettelijke keren bekeken. En wat een stof! WAUW!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een geweldige uitleg maar ik heb een vraagje dat handige hulpje wat je gebruikt om 1 of 2 cm af te meten kunt u mij vertellen waar dat te koop is

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Komt supergoed uit. Binnenkort ga ik samenwonen en ga ik eigen kussens ineenflansen! Joepie!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel mooi, en goede uitleg, maar voor de kussenslopen die mijn lief in gedachten heeft ga ik het eens proberen zonder paspel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. tijdens de bijeenkomst van de Tetterende Tiretten ga ik me ook zo'n kussenslopen maken (jawel ik ga er direct 2 maken) "1tje is geneentje é" ;-)
    super bedankt voor de hele duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hey, nogmaals bedankt voor de mooie uitleg!!

    Mijn 2 kussens liggen al te pronken in mijn zetelke :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super dat jullie er iets aan hebben!

    @Hotelmama, bedankt voor uw compliment. Mijn lief hoor het u graag vertellen ;/.

    @Oontje, het dekbed is klaar. En het boek is wel een aanrader. Ik vind het wel meeslepend.

    @Louise, ik weet echt niet meer waar ik het stofje kocht. Ik denk bij Sew, Mama, Sew!...maar dat ben ik niet zeker. Het heet 'Recess' van de designer Sandy Klop/American Jane.

    @Jolanda, ik kocht dat in de plaatselijke fourniturenwinkel. Maar dat hebben ze volgens mij zeker in de Veritas.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Tutorial uitgetest en goedgekeurd! Het paspelband-stuk dan, om een dekentje te maken. Met het geweldige American Jane stofje waar je me ook al voor inspireerde. Danku :-). (te bekijken op mijn weblog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Waarom eigenlijk het blinderits-voetje en niet het gewone ritsvoetje?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Mie, omdat die paspel normaal gezien net in het gleufje van het blinderitsvoetje past en je zo netjes een rechte lijn kunt stikken. Het gaat even goed met een gewoon ritstvoetje hoor. Maar dan moet je iets secuurder te werk gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dat is nu eens 'proper' uitgelegd! Moet ik proberen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Als paspel-maagd maakte ik zonet mijn eerste kussentje met paspel dankzij deze super-handige uitleg. Echt bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Juliette, merci. Altijd leuk om te horen dat jullie hier wat aan hebben. Ik ben benieuwd naar je exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Thank you so much - this tutorial is perfect! Greetings from Germany

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Claudia, thank you. I hope google translate works well and you understand everything.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Bedankt Polkadotjes! Je hielp me gisteren zowaar aan mijn allereerste naaiwerk! Super, ik hoop dat alle tutorials die ik in de toekomst gebruiken ga zo eenvoudig en helder zijn uitgelegd als de jouwe. Op naar een 'naaicarrière'... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Super Nowelja. Graag gedaan. Succes met je verdere naaicarrière!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. oh wat een fijne uitleg, hartelijk dank, groet Elly Huskens

    BeantwoordenVerwijderen
  42. great thank you so match

    greatings send you Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Fijne uitleg, ik ga het zeker proberen, maar ik vond vooral de foto van het handige maatdingetje een vondst! Het was me nog onbekend, maar zag de naam op een van de foto's en heb na wat googelen online een "somometer" aangeschaft. Wat zal m'n naaiwerk nu netjes worden! ;-)

    Dank voor alle tips dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de somometer ook heel interessant, weet je nog waar je hem gekocht hebt?

      Verwijderen
  44. Thanks for the pictures, Love that Danish measuring tool! Going to make this now:)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik heb zojuist je uitleg gebruikt. Bedankt voor de heldere, uitgebreide uitleg met foto's! Door jou ging dit in 1x goed (anders was ik er uiteindelijk vast wel gekomen maar dan niet zo vrolijk als nu).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje. Altijd leuk om te horen dat jullie hier iets aan hebben.

      Verwijderen
  46. Wat een goede uitleg met de foto's erbij. Nu gaat het zeker lukken.

    Groet, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hoera! Mijn kussen is klaar en geslaagd! Inderdaad super uitleg en duidelijke foto's. Bedankt, Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Heel erg bedankt voor deze geweldige tutorial! M'n kussen is hartstikke mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Blij te horen dat je er iets aan hebt. Bedankt voor je berichtje. Jij ook Chantal.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Zeer duidelijke uitleg. 1 vraagje: heb je ook een tip voor het afwerken van de overlapping bij geweven paspelband?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. ik heb `n vraag,hoe kom ik aan dat vrolijk stofje van `t kussen ?????
    ben nu bezig met ander stof,lukt prima. bedankt !!!!
    m.v.g. M.J.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. ...zit hier met een brede glimlach te stikken...mijn eerste paspelletje in een rokje zit er perfect in! Al zeg ik het zelf, maar natuurlijk mede door deze geweldige uitleg :-) Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. wat en mega goede/duidelijke uitleg! Nu weet ik eindelijk hoe ik een paspel mooi kan sluiten! heel fel bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Jeeeeej, Kussen is zo goed gelukt! die hoekjes van de paspel <3 wat een goeie tip! Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Echt sjiek van u om dat zo duidelijk te tonen; heel erg bedankt !
    Marie Danneels

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Een dikke merci voor deze tutorial! Ik heb gisteravond voor het eerst met paspel genaaid, een kussensloop, en met deze uitleg ging dat perfect. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Bedankt voor de superduidelijke tutorial! Ik heb het trucje met het paspel toegepast en dat zorgde er inderdaad voor dat ik geen zichtbare stiksels meer had! Overigens maakte ik me een beetje zorgen dat de sloop te klein zou worden (veel andere tutorials gebruiken wel extra naadwaarde), maar dat kwam helemaal goed, de sloop zit er perfect omheen! Ruimer zou zeker minder mooi geworden zijn :).

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Tof, hier ga ik mee aan de slag! Vind het altijd zo leuk zo'n gekleurd randje langs het kussen. Had niet verwacht daar nog een mooie beschrijving van te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Net mijn 1ste kussenhoes met paspel af gemaakt!Heel netjes dank zij jouw tips.Bedankt,hé.Volgende week maak ik er een blogje over.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik was op zoek naar een tutorial voor een eenvoudige hoes voor het schoolkussentje van mijn kleuterzoon, en deze is perfect! De paspel laat ik hier weg, maar ik sla de link op voor als ik me bij een ander projectje (mooie kussentjes voor thuis bv.) aan paspel waag. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Geweldig, bedankt voor de heldere uitleg! Het is heel goed gelukt, mede dankzij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Bedankt voor de duidelijke tutorial. Eerste keer paspel toegepast en uiteraard even naar einde van jouw tekst gescrold en die methode toegepast. Blij met het resultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Super leuke tutorial! Ik heb vandaag twee vrolijke kussens gemaakt aan de hand van jouw aanwijzingen. Erg bedankt. Evie Mol

    BeantwoordenVerwijderen
  64. great post you shared. Boat is important at Marine services full upholstery for boat. We are making all boat cushions and fully customized to your choice.i will provide you best and trusted customized service bootkussens here

    BeantwoordenVerwijderen
  65. hallo,

    super handige en mega duidelijke beschrijving. Zelfs ik als SUPER beginner heb echt al 10 kussensloopjes gemaakt in veschillende maten met jou tutorial.

    Maar nu zou ik graag een sloop maken voor onze tuinsetkussens.
    Maar deze hebben niet alleen een breedte en lengte maar ook een dikte. Kan ik deze techniek dan ook toepassen? Of hoe kan ik de dikte het best aanpassen, ik wil ze ook graag maken met een overslag en niet met een rits.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen