zondag 17 oktober 2010

Dagdagelijkse kost

Het overkomt me regelmatig dat ik echt niet weet wat klaar te maken. En dan moet ik heel hard nadenken. En ik word daar zo nerveus van. En ik doe trouwens liever andere dingen met mijn tijd.
Daarom schakel ik uw hulp in. Luister goed.

Vandaag at ik savooikoolstoemp. Met worst. En spek. Een oerklassieker.
Waarschijnlijk weet U dan ook wel al lang hoe dit wordt klaargemaakt. Maar ik geef U toch het recept mee. En ik verwacht er eentje terug. Van Emma en Mona. Wat stond bij U vandaag op het menu? Echt vandaag...dus niet op zoek gaan naar ingewikkelde recepten. No need om U van uw beste kant te laten zien. IK wil gewoon maar uw dagdagelijkse kost.
Vraagt gij het dan aan iemand anders. Zo kan ik mijn kroost af en toe eens iets nieuws voorschotelen.


Savooikoolstoemp dus.

NODIG voor 2 volwassen en 3 mini's:
1 savooikool, 2 uien, 2 l kippenbouillon, 200g gerookte spek, aardappelen, peper en zout, nootmuskaat

TE VOLGEN SCENARIO:
  1. snij de uien fijn en stoof ze aan in wat boter
  2. haal de harde middennerf uit de koolbladeren en snij de rest in reepjes, voeg dan bij de uien en laat efkes stoven
  3. voeg de (in stukken gesneden) aardappelen en kippenbouillon erbij
  4. laat koken tot alles gaar is
  5. ondertussen de spek aanbakken
  6. aardappelen en kool afgieten
  7. een flinke klont boter erbij
  8. kruiden met pezo en nootmuskaat
  9. stampen maar
  10. op het laatste een beetje room erbij voor extra smeuïge (en lekkere) stoemp
  11. spek erbij
  12. serveren met worst
  13. en smullen maar

19 opmerkingen:

  1. Hier (http://prutsen.wordpress.com/prutsens-weekmenu/) kan je lezen wat wij dagelijks eten. Ik het het sinds deze week terug aangevuld. Je zal merken dat ik vaak hetzelfde klaarmaak.
    Wij aten donderdag savooikolenstoemp. Lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vind ik nu eens een goed initiatief!
    Ik kijk volop mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha! Ik mocht vandaag gaan eten! Ik zal u morgen tonen wat ik maak. Superidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja. Leuk. Ik doe ook mee. Inspiratie welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij aten vrijdag ook savooien. Het tijdperk van de kolen en stoemp is aangebroken. De kids juichen!
    Vandaag aten wij frikadellen (lekkere verse, zelfgerolde) met krieken en gestoofde peren, niks nieuws, maar altijd lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Prutsen, ik maak ook veel hetzelfde klaar. Vandaar deze 'noodkreet'.

    @Needle Work, zelfgerolde frikandellen...nog noooooiiiit van gehoord. Dat is typisch voor ulder kanten waarschijnlijk. Dat wil ik wel eens 'leren' klaarmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spaghetti met saus (ajuin-look-vegetarische balletjes-blik tomaten).
    Het moest rap gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bombilla, ge moet wachten tot het uwen toer is he. Niet zo ongeduldig! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben sinds augustus een groentenabbonnement. Omdat ik ook altijd hetzelfde maakte (vooral wat ik graag lust, en dat is niet zo veel)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die frikadellen zijn gewoon ballekes, denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Awel dat vind ik nu eens tof! Want ik probeer ook vaak iets anders-dan-anders-dat-toch-simpel is te verzinnen, en dat valt niet altijd even goed mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En we krijgen een overdosis pompoen te verwerken..
    Cool idee. Er moet wel de spelregel bij dat diegene wiens beurt het is, het pas weet wanneer het zover is en dus niet de dag ervoor al gaat bedenken: Oei, morgen moet ik mijn dagelijkse kost bloggen, ik zal toch maar iets speciaals doen.
    Verplicht te bloggen wat je die dag at. Veel leuker

    BeantwoordenVerwijderen
  13. HA! ik ken dat probleem. Daarom stelde ik met een vriendin eens een lijst op van 31 verschillende gerechten. Om nooit meer het excuus te hebben van 'ik weet niet wat ik nu weer moet klaarmaken'. Een blik op die lijst volstond meestal om een idee te hebben voor de volgende dag ... maar waar ligt die lijst ... sinds de verbouwingen zijn hier wel meerdere dingen niet boven water gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. That't the idea, Liesbet.
    Dagdagelijkse kost.
    Ge hebt het allemaal gehoord he: Verplicht bloggen wat je de dag van het ontvangen van het stokje at ;).

    Mme Li...en gij raakt dat kwijt: foei!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk idee. Bij ons is de dagelijkse kost ook een snelle kost want met 4 kids om mij heen is het iedere dag weer een sport om zo snel mogelijk een maaltijd op tafel te toveren. Misschien een ideetje om er bij te vermelden hoe veel tijd het kost om de maaltijd te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik was zondag helaas gedoemd tot het eten van het smaakloze platgekookte voedsel in de kraamkliniek...

    BeantwoordenVerwijderen